wisebook.pl

Blog tematyczny o lifestylu, motoryzacji i hobby

Zdrowie

Męska depresja – jak z nią walczyć? Jak pomagać i zadbać o siebie

Męska depresja – jak z nią walczyć? Jak pomagać i zadbać o siebie

Męska depresja stanowi temat tabu, ponieważ stereotypowy mężczyzna powinien być silny, odpowiedzialny i nie przejawiać słabości. Depresję postrzega się właśnie jako taką słabość. Z tego powodu mężczyźni rzadziej szukają pomocy u specjalistów, co wpływa na statystycznie częstsze popełnianie przez nich samobójstwa. Jak walczyć z męską depresją? Jak pomagać i zadbać o siebie? 

Męska depresja – czym się charakteryzuje? 

W męskiej depresji oprócz depresji jawnej, z rozpoznawalnymi charakterystycznymi dla depresji symptomami, często pojawia się depresja ukryta. Można ją dostrzec poprzez takie objawy jak zirytowanie, złość, obwinianie innych za swój stan czy wpadanie w wir pracy i obowiązków. Potrzebą działania chory często maskuje swoje złe samopoczucie, a także niską samoocenę.

W depresji mężczyzna często ma niskie poczucie własnej wartości. Może on tego nie przyznawać wprost, ale bardzo istotne jest dla niego jak postrzegają go kobiety. Chce wzbudzać sobą zainteresowanie, być zauważalny, akceptowany, doceniany, czuć, że przedstawia sobą unikalną wartość. Krytykowanie, używanie komunikatów „ty”, uogólnień, może wzbudzać w partnerze poczucie zranienia, wstydu, chęć obrony siebie, co może skutkować reakcją w formie ataku.

Objawy depresji u mężczyzn

Depresja może dawać objawy natury fizycznej, psychicznej i emocjonalnej, które mogą wystąpić pojedynczo lub łącząc się ze sobą, a nawet wszystkie razem. Najczęstsze fizyczne objawy u mężczyzn z depresją to ucisk w klatce piersiowej, uporczywe i nawracające bóle głowy, problemy z erekcją, problemy gastryczne oraz zaburzenia gospodarki hormonalnej.

Natomiast wśród najczęstszych psychicznych i emocjonalnych oznak męskiej depresji można wyróżnić:

  • smutek, obniżenie nastroju;
  • problemy z koncentracją;
  • zaburzenia pamięci;
  • obsesyjne myślenie;
  • problemy ze snem;
  • myśli i próby samobójcze.

Często zdarza się, że mężczyźni chorujący na depresję mają tendencję do popadania w skrajności, nagłego przechodzenia ze stanu podniecenia w totalną rezygnację. Tracą oni wówczas zainteresowanie pracą, bliskimi i tym, co dzieje się w ich otoczeniu. Warto wtedy poszukać pomocy od specjalistów, a takich możemy znaleźć na https://strefamysli.pl. Brak rozmowy i pogłębianie się depresji nie likwiduje choroby, a tylko ją pogłębia. Należy pamiętać, że takie wycofanie się z życia społecznego powoduje zamknięcie się w swoim świecie, poczucia beznadziejności i braku sensu. 

Jak pomagać mężczyźnie w depresji? 

Przygnębiony mężczyzna często pragnie innym udowodnić, że i tak nie można mu pomóc. Warto nie starać się pomagać za bardzo, a już na pewno nie ulegać prowokacjom. Natomiast warto wykonać takie działania jak:

  • próbować reagować odzwierciedlając emocje i dostrajając się do uczuć partnera;
  • pytać o to, czego dany mężczyzna oczekuje, jakiej pomocy potrzebuje, co sprawi, że poczuje się lepiej, co doda mu otuchy;
  • pokazywać swój punkt widzenia i zachęcać do rozmów oraz wspólnego szukania rozwiązań zgłaszanych problemów.

Jak zadbać o siebie? 

Towarzyszenie mężczyźnie w depresji jest trudne. Partnerka mężczyzny w depresji może odczuwać poczucie winy, zwłaszcza jeśli regularnie słyszy oskarżenia, które ten kieruje w jej stronę. Mężczyźni często przerzucają odpowiedzialność za to jak się czuje na otoczenie, komunikując, że to przez partnerkę czuje się źle. Dlatego warto wsłuchać się w siebie, dbać o własne potrzeby, a także asertywnie reagować na stawiane przez partnera zarzuty. 

W trosce o siebie warto:

  • uświadomić sobie ograniczoność swojego wpływu na myśli, emocje oraz zachowania partnera;
  • nie brać zbyt dużo odpowiedzialności za naprawę życia partnera;
  • ustalić z partnerem zakres oraz granice pomocy;
  • nie obciążać siebie nadmiernie domowymi obowiązkami, wyręczaniem czy niepokojem o stan partnera;
  • pielęgnować relacje z przyjaciółmi i rodziną;
  • znaleźć sobie zajęcie, które umożliwi oderwanie się od partnera;
  • dbać o własne zdrowie fizyczne i psychiczne, dać sobie do tego pełne prawo.

Każdy z partnerów ma prawo do swoich potrzeb i oczekiwań, ich wyrażania oraz niezgody na zachowania, które destrukcyjnie wpływają na związek czy rodzinę. 

Materiał zewnętrzny

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.